maandag 2 december 2013

the happiness project

Een eigen huis, een plek onder de zon
& altijd iemand in de buurt die van me houden ko-on
Toch wou ik dat ik net iets vaker, iets vaker simpelweg gelukkig was, woohoow
Ja alles, alles kan een mens gelukkig maken...

Dat moet Gretchen Rubin ook gedacht hebben.
& ze besloot om er iets mee te doen!

Om te beginnen verdiepte ze zich in allerlei theorieën van positieve psychologen, filosofen, wetenschappers enz... over geluk, gaande van Epicurus, naar Martin Seligman, tot de heilige Theresia van Lisieux. Ze ging met de grove borstel door haar eigen leven & maakte voor zichzelf een tabel met voornemens. Haar belangrijkste voornemen: zich aan deze tabel te houden. Een jaar lang koos ze elke maand één groot thema waarrond ze aan de slag ging.
Bijvoorbeeld: Januari, maand van vitaliteit. Gretchen Rubin maakte als deelopdrachten voor deze maand:
a) ga eerder naar bed: vanaf januari gaat ze slapen als ze moe is.
b) sport meer: na lang wikken en wegen besluit ze om te gaan fitnessen & dit ook daadwerkelijk te doen
c) pak de rommel aan: het hele huis opruimen, werkelijk het hele huis: wegdoen wat ze niet meer gebruikt, klasseren ipv rondstrooien van administratie & netjes opbergen wat ze wil bijhouden.
d) handel een vervelende klus af: voor een keer niet uitstellen maar aanpakken.
e) wees energieker: door zich energieker te gedragen, voelt ze zich ook energieker.

Gelukkig hebben niet alle maanden zulke zware thema's!! Zo zijn er ook echt leuke deeltaakjes: "begin een verzameling", "niet meer zeuren", "noteer leuke quotes" & "zing elke dag". 
Achtereenvolgens passeren de volgende thema's: huwelijk, werk, ouderschap, vrije tijd, vriendschap, geld, eeuwigheid (hier bedoelt ze eerder spiritualiteit en leren omgaan met slecht nieuws mee), passie, opmerkzaamheid (zoals mindfulness), instelling tevredener zijn) en ten slotte in december probeert ze alles te combineren.

Haar ervaringen bundelde ze op een blog & in een boek:


Omdat haar geluksproject voor haarzelf zo'n wereld van verschil heeft gemaakt, wil ze graag anderen stimuleren om het zelf eens te proberen. Ze biedt op haar website (gratis) tools aan om aan de slag te gaan. (link naar de website).

Zeer interessant boek!
Het gaf mij inspiratie & moed om ook het heft in handen te nemen. & het werkt!
Mijn huis is minder rommelig (meestal toch) & mijn humeur is beter (of dat denk ik toch :p moest er iemand daar anders over denken, laat me dan maar weten dat het niet werkt).
Maar, ik heb niet het geduld om een jaar lang netjes rond voorafgekozen thema's te werken. Dus ik pak het anders aan: alles wat ik wil veranderen, heb ik genoteerd op kleine briefjes. Die zitten nu in een grote pot te wachten tot mijn onschuldige kinderhand ze er uittrekt. Mijn plan bestaat er in (is het "in" of "uit"???) om alle voornemens één per één aan te pakken. Zo kan ik ze geleidelijk aan toepassen & hopelijk worden ze dan allemaal goeie gewoontes :D
(e goe gedacht is veul wijt)

Als er iemand nog goeie gelukstips of -ideetjes of goeie voornemens heeft, dan hoor ik ze graag!

2 opmerkingen:

  1. Ha, ik heb dat boek onlangs gekocht in Amsterdam. Moet er nog wel in beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha nu heb ik moeten zoeken naar wie chitchatontherocks is, maar ik heb het gevonden zelle! :D
      Als je inspiratie zoekt, dan vind ik het een heel goed boek! Geen literair kunstwerk maar dat hoeft ook helemaal niet voor zo'n onderwerp natuurlijk. Vlot leesbaar & een toffe madame denk ik.

      Verwijderen