vrijdag 13 december 2013

Je eigen groentetuin op 1 m²

Vanaf nu geen excuus meer om niet in je tuin te werken, want volgens Anne-marie Nageleisen kan iedereen tuinieren in vierkanten!




Haar boek is een praktische gids die je wegwijs maakt hoe je eigen tuintje te starten. Ze gebruikt vierkanten van 1,20 m op 1,20 m, wat naar haar ervaring het kleinste is dat je mag gaan om deftig aan groenteteelt te doen. Dus niet allemaal naar Aveve lopen voor een vierkante moestuin want daar bieden ze houten kweekbakken van 1m² aan, dus kleiner. (verder geen slecht woord over den boerenbond! ze hebben wel een heel groot assortiment aan oa. zaadjes, zaailingen (voornamelijk in de lente) & tuingerief).

Het concept vierkant tuinieren is in feite niks nieuws onder de zon. Het is gebaseerd op een paar algemene natuurwetten:
1. Zet plantensoorten van verschillende families bij elkaar, zij bieden elkaar bescherming tegen ziektes en aanvallers (zoals opeters, kaalvreters, ed, maar helaas niet tegen graafgrage katten)
2. Zet geen plantjes van dezelfde familie na elkaar op eenzelfde plek, want dan kan de grond niet recupereren en ontstaan er tekorten van bepaalde mineralen of andere stofjes. Wissel af is de boodschap!

Deze wetten vertaalt Annemarie Nageleisen in haar boek: je kan beter eerst een goede planning maken van je tuin alvorens met schup en potgrond in de weer te schieten! Ze heeft een eigen systeem waarbij ze handig gebruik maakt van visuele geheugensteuntjes. Elke plantenfamilie heeft namelijk een eigen kleur. Zo zie je in één oogopslag welke planten best niet bij elkaar staan of welke je best niet na elkaar in een vierkant kweekt. Zelf gebruikt ze gekleurde kaartjes die ze netjes in elk vierkant kan inpassen. Jammer genoeg zitten deze niet bij het boek.
Wel geeft ze teeltfiches per plant. Deze bevatten alle nodige info om een plant groot te brengen: welke soort aarde of bemesting, hoeveelheid vocht, welke buren hij graag of net niet graag heeft... Handig!
Ze geeft nog een paar tips om op een natuurlijke manier vijanden te bestrijden (zoals slakken of kevers), al blijft dit vrij beperkt vind ik. Wat ik zelf wel handig vind, is de extra uitleg die ik nu heb gekregen over welke soorten bemesting of aarde ik best gebruik per plantensoort. Op dat gebied zat er nogal een groot gapend gat in mijn kennis!

Ik ging zelf aan de slag met papier en kleurpotlood en maakte alvast mijn planning voor de volgende lente:



En zie: alle families netjes gescheiden!
Of de opbrengst voldoende gaat zijn, zal ik volgend jaar weten te vertellen. Het boek belooft mij alvast van wel ;)







Geen opmerkingen:

Een reactie posten