zaterdag 1 februari 2014

Pay it forward

Onlangs kreeg ik de kans om mee te doen met 'Pay it forward' op Facebook. Tof! Natuurlijk doen we dan mee, dacht ik! Ondertussen heeft het al een deel van mijn vrienden in de ban. En we vinden het allemaal leuk! Het concept is simpel: je ontvangt een zelfgemaakt cadeautje van iemand en in ruil geef je een zelfgemaakt cadeautje aan vijf anderen.
Maar waar komt dit lumineuze idee vandaan? 
En wie is er mee begonnen?

Ik herinner mij nog dat ik eens een film "Pay it forward" zag, ongeveer een decennium geleden. Eerst wou ik hem niet zien, want ik vond de titel nogal mafioos klinken. Ik dacht: "oei, een gewelddadige film met schieten en bloed en veel dooie...".
Maar het bleek een zeer gevoelige film te zijn. Ik heb er dan ook menig traan bij gelaten. Ja, ik heb tranen met tuiten gejankt zelfs!
Het verhaal gaat over een jongetje dat op school een opdracht krijgt: bedenk iets om de wereld mooier te maken. Het jongetje in kwestie bedenkt een "ketting" waarbij hij iets goed doet voor drie personen. Elk van deze drie personen dient dan iets goed te doen voor drie andere personen en zij op hun beurt ook weer.
Als je van plan bent om hem eens te bekijken, zet de zakdoeken dan maar klaar!



Het jongetje wordt gespeeld door de jonge schattige Haley Joel Osmont (jaja dat is dat jongetje dat in the Sixth Sense zegt: "I can see dead people" brrrr).
(Voor meer info:  link naar IMDB Pay it forward)

De film is gebaseerd op een boek van Catherine Ryan Hide, een dame die mee aan de wieg stond van een heuse 'pay it forward'-foundation. Afgekort PIF, een beweging die ondertussen reeds 13 jaar actief is. Hun hoofddoel is bijdragen aan het bewustzijn dat sociale verbondenheid essentieel is in deze wereld.

Nu ik de achtergrond van het facebook-spelletje ken, kan ik er alleen maar meer achter staan.
Mijn lieve PIF-vriendjes, jullie cadeautjes komen eraan hoor!!













Geen opmerkingen:

Een reactie posten