maandag 28 april 2014

Wafels van kastanjebloem

Al zeg ik het zelf, ik heb een schitterend wafelijzer!
Het begon met mijn grootmoeder die er ook zo een had. En nu, 25 jaar later, kan je ze nog steeds vinden, als je een beetje zoekt: De Hartjeswafelijzer!



Na heel wat geëxperimenteer en reacties als "da gaat ge toch ni aan andere mensen voeren?", ben ik nog steeds op zoek naar een gluten-, lactose- EN suikervrij recept dat toch toelaat heerlijke wafels te maken. Een uitdaging!
En deze keer al een grote sprong in de goede richting! Mjammie-wafels die toch geen gluten noch lactose bevatten.
Oe kan da naa?
Het valt eigenlijk nog wel best mee.

Benodigdheden:
- 170 g kastanjebloem (te vinden in de Bioplanet)
- 1/2 zakje bakpoeder (opletten dat er geen tarwe in zit, dat is blijkbaar nodig volgens sommige fabrikanten)
- 2 dl lactosevrije melk (ik heb Valio gebruikt, maar met rijst- of sojamelk gaat het ook)
- 70 g bruine suiker & 1 zakje vanillesuiker
- 50 g boter van Valio of Alpro (met olijfolie zou gezonder zijn, dat probeer ik volgende keer!)
- 2 eieren

Bij het maken van wafels of gebak, heb ik 2 gouden regels.
1) de boter moet heel zacht of gesmolten zijn
2) eiwit moet opgeklopt zijn
Het moet! Anders krijg je bakstenen. (Misschien handig als je aan het verbouwen bent en een peperkoeken huizeken wilt.) 

Gemixt ziet het er dan zo uit:


Een lekkere bruine smurrie. That's the way aha aha I like it!

En dan in mijn superbomma-wafelijzer:


Tadaaa:

Ik zeg alleen maar: ze waren rap op. En meer zeg ik niet!

Maar zoals je kan zien, waren het geen bergen wafels. Ik maak er nooit veel tegelijk want ze bewaren niet goed. (zouden er bewaarmiddelen in tarwebloem zitten?) Hoogstens een paar dagen en dan is het beste er van af.
Mijn grootmoeder (de grootste wafelexpert die ik ken, misschien kunnen we haar een "wafelwijf" noemen, maar dan positief bedoeld he) zei: "das zeker mee browene soojker?"

Maar dus, als je nog eens bij mij op bezoek komt, niet bang zijn als ik bruine wafels voor je neus zet! Ze zijn deze keer wél geslaagd.


Aan zij die glutenvrij of lactosevrij moeten of willen eten: hoe maken jullie wafels?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten